Monday 24 October 2011

pabila emak dan abah melayan lagu klasik.....

Assalamualaikum.
Salam silaturrahim.

Tajuk di atas itu sudah dibaca bukan?? Itu bermakna kali ini aku akan menyentuh tentang perkara yang berkaitan. Gara-gara aku ternampak seorang kawanku menge'post' statusnya sebegini, jadi aku tiba-tiba terasa nak tulis pasal ni. HEHEH.

Kita ada banyak genre muzik kan?? Dari zaman warna itam putih sampai dah colorful ni, makin banyak jenis muzik yang diperkenalkan. OKAYY. Aku bukan nak tulis essay tapi aku tah mengapa tetiba jadi sangatlah skema ini malam.

Saudara saudari pernah dengar lagu klasik?? Tahu tak macam mana bunyi nya lagu klasik ni?? Rentak dia smua tahu tak?? Bukan hangguk-hangguk kepala, nak terhuyung-hayang liang liung liuk lentok badan eh. Rentak yang sangat lah indah, tenang, tenteram dan menyenangkan. 

Walaupun hakikat nya memang sebegitu, tapi korang nak tau tak kalau aku dengar lagu klasik aku akan jadi macam mane??? Kalau stok lagu-lagu Allahyarham P.Ramlee tu aku layan... Tapi...kalau lagu yang smua suara soprano, suara stok opera punya suara............errrrrrrr..

Disebabkan zaman skrang lagu rentak yang heavy2, yang lirik tak de makna tu selalu berkumandang di corong radio, mak dengan abah aku jadi tak gemor nak dengor radio!! Tiap kali masok kereta, kalau bukan pasang CD lagu2 pilihan diorang, mereka akan dengan senangnya menukar frequency KLASIK NASIONAL!!!!

Entah kenapa secara otometik aku akan rasa macam cacing kepanasan!! Suara2 yang buat aku mengantuk itu sangat menggelisahkan hati aku. Tak tau lah knape. Aku akan tibe2 rimas, runsing,lalu akan aku lakukan aksi-aksi ular nak salin kulit kat blakang kete.

"huuuuuuuuuuuu"
(nada perlahan sorang2 merungut kt blkg)

"isk isk isk...knpe radio niiii"
(sungut sorang2 lagi)

aksi salin kulit bermula......
"makkkkkkkkkk.....eee..isk isk...huhuuuu."
(mak hanya toleh sambil menyanyi lagu zaman mak tu)

"makkkk..tukar radio lain makkk... tak sedap pun...mengantuk je dengar"
(muka dah mcm bju yg dlm mesin basuh dah)

mak pun buat taktau sampai aku diam lalu..........

zzzzZZZZZzzzzzZZZZZzzzzzzzzzZZZZZZ

Orang zaman dulu dengan zaman sekarang memang tak sama kan? Tapi aku pun kadang2 tak suka lagu2 zaman sekarang. Prefer lagu dulu2 yang best2 tangkap leleh dari zaman sekarang. CERTAIN lagu lah...

Ni lah aku. Aku sendiri tak faham kenapa aku tak boleh terima. Ada sesetengah lagu2 klasik yang aku boleh dengar. Tapi ada jugak sesetengah lagu yang terlalu membuai2 mood aku sampai aku boleh tertido. Aku bukan nak kritik pasal lagu2 klasik. Oleh itu,aku faham kenapa orang-orang tua yang berumur tu tak boleh terima lagu-lagu zaman sekarang. Heeee.. PEACE YO!

Aku tulis apa aku suka!
kthanxbye





No comments:

Post a Comment