Friday 12 August 2011

blood group ABO VS rhesus: positive/negative??

Assalamualaikum.
Salam silaturrahim.

Kali ni aku nak cerita pasal jenis darah dengan rhesus aku. Bukan sembarangan cerita punya cerita aku nak cerita ni. Ni kisah benar. Tak tipu punya!

Korang tahu tak apa nasib kaum hawa kalau dia dapat rhesus NEGATIF???? Cam ni jadinya...


Tu amende aku bubuh kat atas tu?? Tu bukan kertas graf adik aku tau! Tu yang LINE yang bergerak2 kat mesin canggih tu. ECG (electrocardiogram) nama dia. Asal line dia x normal?? Haaa....macam tulah perasaannya untuk kaum hawa kalau dia dapat rhesus negatif tu. Memang rasa macam jantung tu tak bersenyut  berdenyut dah. Ni la yang pernah jadi kat aku.

Zaman matrik dulu,ada buat eksperimen pasal jenis darah smua ni lah. Semangat habis kitorang nak buat experiment ni. Kitorang kene buat bende ni pairing. Aku berpasangan dengan kak ALNY MARLYNNI!!! Buat sendiri tau. Lecturers tengok je. Ade la jugak tolong sikit2.

Mula2 aku buatkan untuk sis Elle lepas dah dengar briefing sume. Guna lah alat2 canggih tu. Kelip Ketip eh tak tau la nak sebut. Aku pun cucuk macam tebuk sikit kt hujung jari sis Elle. Kluar lah darah... Picit2,bubuh dekat empat bulatan yang ade atas sekeping kad tu.Tunggu untuk beberapa minit,observe dekat satu kad yang ada smua sample darah tu. Cari la yang mana same. Automatik boleh tau group darah sekali dengan rhesus dia.

Next,sis Elle buatkan untuk aku pulak. Nak dijadikan cerita,darah aku macam x banyak sangat keluar hari tu. Lagi banyak hingus aku daripada darah tu. So,bila nak titiskan dekat space empat bulat tu,darah aku sikit sangat. At last,cari la result nak tengok aku yang mana. Sumpah x leh nak detect sebab pudar sangat kaler darah aku. Nampak cam lebih kurang je dengan O NEGATIF.

ni bukan aku punya. aku punya tak tau mana aku simpan. tapi lebih kurang mcm ni la.lagi pudar!



O NEGATIFFFF????? Honest rasa nak nangis.. Ada la beberapa kawan pompan yang lain dah start nangis bila dapat negatif. Sis Elle dengan aku negatif tau. Impian aku untuk berkeluarga ramai terus berkecai...





Kenapa kalau NEGATIF , impian berkeluarga ramai berkecai?? Ha... Ni aku nak share sikit. Apabila seorang wanita mendapat jenis darah yang ber'rhesus' negatif,maka...dia akan mengalami kepayahan untuk melahirkan anak. Jika si hawa berkahwin dengan si adam yang ber'rhesus' positif, maka sangat berisiko lah untuk mereka mempunyai anak. The possibility is just ONCE!!! Tapi zaman sekarang kan dah canggih manggih... Pasti ada cara yang membolehkan beranak lebih dari satu. *sedapkan hati. tapi aku rasa ada!*

Okay. Bagi pasangan yang kedua2 nya rhesus negatif, maka anak2 mereka akan turut SEMUA negatif. Ni apa yang aku tau lah. Aku kaji sikit2 pasal benda ni sebab aku pun si hawa yang NEGATIF jugak. Semua orang nak anak kan?? Ada jugak yang tak nak. *tak beruntungnya..* Tapi as for me,to have children were always my dreams!! NAK SANGAT2!!!

Untunglah bagi yang rhesus positif.... Nak anak satu lori pun boleh... Tapi kita kena ingat!!! Tak semestinya yang positif boleh mengandung. Kemandulan juga boleh berlaku pada sesiapa saja!!! BEAR IN YOUR MIND!!! Takdir, segala ketentuan di tangan Allah yang Maha Agung!!

Hati memang rasa tak sedap je lepas dapat tau aku negatif. Bersedih lah aku. Nak anak ramai, aku kena cari yang negatif jugak. Susahnya... Takkan tiap2 kali nak 'kawan' dengan someone kena tanya rhesus darah. Tu pun tah dia tau jenis darah dia tah tidak.

Lalu lepas beberapa bulan,aku pun pergi ke klinik kesihatan kerajaan. Klinik baru. Banyak aircond wo! Orang pun tak ramai. Baru bukak la kan.. Nurse pun get ready nak amik darah aku. Kat pelipat tangan ni. Dia kata tak jumpa urat aku. Last2,abang MA berjaya ambik darah aku satu syringe kecik tu. *kecik tu pun banyak jugaklah.* Dua tempat kene cucuk sebab urat main nyorok2. Tak kisahlah.

Darah aku dibawa ke makmal dan keputusannya adalah aku...

tgk baik2!!
O POSITIVE!!!!!! Tanpa sedar,aku terseronok sangat sampai aku rasa aku dah mengganggu ketenteraman klinik tu. HEHE... MAAF. Cik makmal tu cek dua kali tau darah aku sebab nak kan kepastian. And YES!!! I am O POSITIVE!!! Muktamad! Tepat! Alhamdulillah..... *sis Elle, Hafz Siri pun positif bila cek kt klinik.expriment hari tu ada la tu silapnya*

Ada juga yang pandang ringan bila aku cerita pasal darah aku yang dulu negatif sekarang positif ni. Kau tak faham memang la kau tak kisah!!! Entry ni aku nak share ngan semua tau! Berguna. Korang smua pegi la check mulai esok kat klinik2 berdekatan... Jangan bunuh diri pulak bagi si hawa yang negatif! Masih banyak ikhtiar lain... Bersabarlah ye. *nasihat orang memang pandai kan aku ni* Kenapa?? Biarlah!

Aku tulis apa aku suka!
kthanxbye


No comments:

Post a Comment