Saturday 13 August 2011

HAPPY LEFTHANDED TO ME

Assalamualaikum.
Salam silaturrahim.



Wahai pembaca sekalian, hari ni kalau diikutkan budaya barat, setiap 13 Ogos akan diadakan Hari Tangan Kiri Sedunia! Walaupun aku tau aku bukan orang barat, tapi aku duduk kat Pantai Barat! HAHA. Kenapa wujudnya hari kidal sedunia ni??? BECAUSE LEFTHANDERS' ARE SPECIAL AND AWESOMMMMMEEEE LIKE MEEEEEE!! *overexcited plak!*


=)




Lefthanders' have so many extraordinary specialities!!

SEE!!


Aku ada kaji sikit. Cari2,terjumpalah petikan ni :
Memang ramai individu kidal yang tersohor tetapi kepintaran mereka bukan kerana kidal tetapi kerana mereka menggunakan 80%-90% otak. Mengikut pendapat aku, individu kidal bukan sahaja menggunakan otak kanan secara maksima,tetapi juga menggunakan otak kiri lebih banyak dari orang biasa yang menggunakan otak kanannya. Orang kidal menggunakan lebih banyak bahagian otak kerana secara ringkasnya mereka juga melakukan beberapa kerja menggunakan tangan kanan selain menggunakan tangan kiri mereka dan secara automatik mereka menggunakan kedua-dua belah bahagian otak lebih dari orang kebiasaan. 
Aku tak tahu macam mana aku boleh dilahirkan kidal sebab parents aku bukanlah kidal. Even when I researched about how lefthander is born,still the scientists can't explain how this can happen. Because of genes? Yet, there is still a questionmark!!!
Anyhow, I am happy and so grateful to be lefthanded!!! Honest there is so many things for lefthanders' HARD to do! Trying to open up the cans using the can opener, hold the mouse when using it, hold the spoon/fork when eating... But if you get to use to do all this, you'll sure have no problem in doing it anymore! 
Macam2 lagi kalau nak diikotkan kekurangan si kidal. Tapi tengok!! Si kidal sangatlah artistik tau! Aku tak pandai melukis. Tapi kalau aku lukis, tak penah buruk tapi tak cantik lah. Beruntung sangat jadi si kidal sebab aku menggunakan kedua2 belah otak. Bukan bermaksud si kanan tak guna dua2 belah otak. Tapi si kidal lebih SIKIT! 
Mak cakap waktu kecik2, aku suap nasi sendiri pun guna tangan kiri!! Jenoh mak paksa makan tangan kanan. Last2 dengan sendirinya aku makan tangan kanan. Tak senonohnya aku waktu kecik2 kan? Tula tangan basuh berak, tu jugak tangan yang suap nasi masuk dalam perut! HA CANTIK SANGAT!!! 
Aku si kidal yang memang semula jadinya pegang pensel tangan kiri. Ubah tangan kanan asik jatuh. Jadi, sampai ke besar, akulah SI KIDAL!!! Teruja menjadi si kidal seketika sebab tak sangka ada sambutan sebegini. *dulu aku taktau ade sambutan ni.* 
Aku si kidal yang menggunakan otak kanan. Antara kelebihan yang ada pada si kidal adalah muzik salah satunya. And yes I admit it!! Music is one of my passion!! It's a part of my life. The melody,the rhythms were always be my best friend ever!! Abah asah bakat music aku bila abah decide nak anta aku pegi kelas piano. And alhamdulillah I've finished till GRADE 7! Quite dissapointed coz I didnt finish up the last grade just bcause of focusing my SPM year.

Kepada si kidal-kidal yang lain, HAPPY LEFTHANDERS' DAY from me!! Kita istimewa sebab kita si kidal!!! 

"only left-handed are in their right minds!!"

*si kanan jealous kah?* Kenapa?? Biarlah!

Aku tulis apa aku suka!
kthanxbye


No comments:

Post a Comment