Saturday 13 August 2011

fenomena KCB

Assalamualaikum.
Salam silaturrahim.

Amende KCB tu?? Bukan GCB yang masok dalam perot mengenyangkan tu! Ni KCB yang nama panjangnya Ketika Cinta Bertasbih! Tau tak cerita ni?? Pernah tengok? At least kalau tak pernah pun, korang pernah dengar nama ni kan?? Kalau terok sangat tak tau cite ni pun, mesti tau lagu yang Melly Goeslow featuring Amee nyanyi tu kan?? Kali ni jangan cakap tak tau jugak!!! Sekeh kang!

ni lah cerita yang sebok dinikmati skrang ni!



Apa best sangat crite ni?? Heboh sangat aku tengok kt Facebook pasal crite ni! *aku la tu.HAHA* Best gila aku cakap kau!! This is best bro! Bukan sembarangan punya crite ni. Asalnya crite ni dari sebuah novel yang kemudiannya diadaptasikan menjadi sebuah filem. Ada dua filem iaitu KCB 1 dengan KCB 2. Kemudian crite ni dilanjutkan lagi dengan edisi2 drama yang berpuluh2 episod.

Aku cakap kat korang, walau puluh episod mane pun, sumpah aku tak bosan tengok!! In fact, aku rasa senang, tenang, lenang, bergenang, macam2 lah kalau tengok cite ni! Apsal terok beno bunyinye? Because I can't describe it with words! Serious tak tipu! Flow crite tu smooth je. Tak macam crite indon lain yang drama beratus lebih yang tak habis2 buat orang sakit hati! Totally different!! 

Cerita ni sarat dengan pengajaran / teladan / moral, macam2 lagi lah. Yang penting, penuh dengan keagamaan!!! Dalam ni ada kisah cintan2, tapi cintan yang memang aku kagum sangat2!! Semua dalam batas agama. Tak pernah sekali dalam satu babak mane2 pun aku tengok diorang bersentuhan!! *kagum lagi* 

Cerita tu memang banyak sangat bagi aku kesedaran. Untuk jadi muslimah yang baik, bukan senang weh! Cakap sopan santun, kawal kemarahan, kesabaran yang melampau tinggi, semua ada dalam cerita tu! Memang aku akan cuba praktikkan dalam kehidupan seharian! Tapi realitinya aku tak boleh berpura2. Sopan santun kalau dibagi ke aku, kawan2 espcially mesti akan gelak dulu!! HEHEH. *aku ganas dan kasar* Kawal kemarahan tu aku boleh laaa..tapi tengok keadaan jugak. Sebab aku HOT TEMPERED! 

Macam mana ni?? Banyak sangat excuse aku ni! Takpe lah. Yang penting, cerita tu memang mengajar masyarakat supaya mendekatkan diri dengan Allah S.W.T. Larangan Allah S.W.T akan aku cuba jauhkan. Aku hanya manusia biasa. Hamba yang lemah yang boleh buat silap dan salah bila2 je.

Marilah kita smua sama2 menghayati crite KCB ni, ambik smua kebaikan dan pengajaran dalam crite tu, dan insyaAllah sama2 kita smua praktikkan dalam kehidupan seharian. Semoga kita semua diberkati Allah S.W.T!! Ikhlas dari hati yang paling dalam! *macam ustazah la ko ni* Kenapa?? Biarlah! 

Aku tulis apa aku suka!
kthanxbye


No comments:

Post a Comment